Näyttely nuorten suomalaisarkkitehtien ekologisesta nuorisokeskuksesta yleisömenestys Kambodzassa

13.02.2014

Kuuden nuoren suomalaisarkkitehdin Komitu-työryhmä on suunnitellut ja toteuttanut nuorisokeskuksen Kambodzan pääkaupunkiin Phnom Penhiin, jossa näyttely vastavalmistuneesta rakennuksesta on esillä osana kaupunkikulttuuriin keskittyvää Our City-festivaalia vielä 16.2.2014 asti. Näyttely ja nuorisokeskuksessa käytetyt ekologiset rakennustekniikat ovat herättäneet laajaa kiinnostusta ja inspiroineet paikallisia arkkitehtejä.

Ekologinen kestävyys on yksi Komitu-työryhmän tärkeimpiä suunnitteluperiaatteita. Keskuksen rakentamisessa on käytetty bambua, puristettua maatiiltä ja kierrätettyjä muovipulloja. ”Onnittelut Komitu-arkkitehdeille. Tämä projekti on tärkeä kambpzalaisille ja monet ovat siitä ylpeitä.", kommentoi kambodzalainen arkkitehti Sokly Yam.

Halusimme muistuttaa kambodzalaisia perinteisten, paikallisten rakennusmateriaalien, kuten bambun kestävyydestä ja kauneudesta sekä esitellä muita ekologisia rakennustapoja”, työryhmän jäsen Elina Tenho kertoo. Komitu-työryhmä on järjestänyt luentoja ja työpajoja ekologisesta rakentamisesta paikallisille opiskelijoille.

Opimme itse valtavasti projektin aikana ja halusimme välittää kaiken oppimamme tuleville paikallisille rakennusalan ammattilaisille. Yksi opiskelijaryhmä onkin jo toteuttanut bamburakenteisen koulutuskeskuksen jaaloittanut omat bambukoulutukset paikallisille rakentajille projektimme innoittamana”, Tenho kertoo.

Nuorisokeskus on suunniteltu osallistavan suunnittelun periaatteita noudattaen. ”Olemme järjestäneet työpajoja tulevien käyttäjien ja naapurien kanssa. Haluamme varmistua siitä, että rakennus tulee todelliseen tarpeeseen, sitoutuu paikalliseen ympäristöön ja kulttuuriin ja käyttäjät kokevan sen omakseen”, Tenho kertoo. Paikalliset järjestöt Cambodian Volunteers for Society (CVS) ja Khmer Kamputsea Krom Human Rights Association (KKKHRDA) tulevat pyörittämään keskusta yhteistyössä. Keskuksessa järjestetään tietoteknistä, ammatillista ja kielten opetusta vähäosaisille nuorille. Lisäksi keskus tarjoaa majoitusta maaseudulta tuleville nuorille mahdollistaen opiskelun pääkaupungissa.

Kambodza kuuluu maailman köyhimpien maiden joukkoon. Maa vaurastuu nopeasti, mutta varallisuus ei jakaudu tasaisesti. Monilla köyhillä lapsilla ja nuorilla ei ole mahdollisuutta kouluttautua tai löytää töitä, joten nuorisotyöttömyys, huumeet, prostituutio ja katuväkivalta ovat todellisia ongelmia. Samanaikaisesti ne, jotka pystyvät, tavoittelevat länsimaista elämäntapaa ja elintasoa, joka ei ole kestävä. Perinteisiä rakennustapoja ei osata arvostaa.

Komitu-työryhmään kuuluvat Noora Aaltonen (1983), Sisko Hovila (1984), Tuuli Kassi, (1982), Maiju Suomi (1984), Elina Tenho (1985) ja Inari Virkkala (1984). Komitu kuuluu kansalaisjärjestö Ukumbi Ry:hyn, joka tarjoaa arkkitehtuuripalveluja vähäosaisille. Nuorisokeskusprojekti sai alkunsa vuonna 2010 Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen Kambodza-aiheiselta kurssilta. Hankkeen suurimpia rahoittajia ovat Ulkoministeriö, Suomen Kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskus.

Pressipaketin voi ladata täältä: http://sdrv.ms/1fXjGuC

Lisätietoa nuorisokeskuksesta löytyy täältä: www.komituarchitects.org

ja Elina Tenho elina.tenho [at] gmail [dot] com (elina.tenho@gmail.com)

Lisätietoa Our City-festivaalista löytyy täältä: http://ourcityfestival.org/2014/ocfwebsite/