Arkkitehtuurin Finlandia-palkinto Uudelle Lastensairaalalle

03.10.2018

Sairaalan suunnitellut työryhmä piti lähtökohtanaan lapsen näkökulmaa.

“On hienoa, että hoitoprosesseista ja lapsen sekä omaisten kokemuksesta ammentava suunnittelu on johtanut myös arkkitehtonisesti palkinnon arvoiseen lopputulokseen”, kommentoi Uuden lastensairaalan pääsuunnitteljia ja suunnitteluryhmän vetäjä, Aalto-yliopiston professori, arkkitehti Antti-Matti Siikala.

”Lastensairaalassa tärkeintä oli projektin merkityksellisyys. Rakennuttajatkin lähtivät tekemään kaikki ratkaisut tärkeän asian puolesta lapsen ja sairaalan näkökulmaa ajatellen”, Siikala kertoo.

Finlandia-palkinnon valitsija oli oikeushammaslääkäri, professori Helena Ranta. Arkkitehtuurin Finlandia nostaa esiin arkkitehtuurin tuomaa kulttuurista pääomaa.

”Sisääntuloaulan seinässä on teksti: Yhdessä jok’ikisen lapsen turvaksi – Tillsammans för varje barns trygghet. Tähän mottoon meidän kaikkien on helppo yhtyä. Lapset ovat saaneet sairaalan, jonka jokainen yksityiskohta on tarkoin harkittu heidän toipumistaan ja hyvinvointiaan ajatellen”, Ranta perusteli päätöstään.

Siikalan lisäksi arkkitehtitoimisto SARCin ja Arkkitehtiryhmä Reino Koivulan suunnitteluryhmään kuuluivat Sarlotta Narjus, Sakari Forsman ja Susanna Kalkkinen.

”Uusi lastensairaala on ollut poikkeuksellinen suunnittelutehtävä monessa mielessä, mutta myös siksi, että suunnittelu on ollut erittäin kokonaisvaltaista lähtien kaupunkikuvasta ja päätyen sisustuksen pieniin yksityiskohtiin. Kirjoitimme käyttäjäkokemuksen tueksi tarinan, joka on ollut myös oman suunnittelumme lähtökohtana sairaalan toiminnallisesti erilaisten sisätilojen suunnittelussa”, kuvaa Siikala suunnittelun lähtökohtia.

Arkkitehtuurin Finlandia-palkinto on Suomen SAFA:n arkkitehtuuripalkinto, joka jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. Palkintoon ei liity rahaosuutta. Muut tämän vuoden ehdokkaat olivat Amos Rex -taidemuseo, Lallukan taiteilijakoti, Tiedekulma ja Tuupalan puukoulu.

Uusi Lastensairaala avautui 17. syyskuuta.