Experience Platform tähtää parempiin käyttäjäkokemuksiin

23.01.2018
Krista Kinnunen

Aalto-yliopiston uusi yhteistyöalusta Experience Platform yhdistää kokemukseen liittyviä ideoita ja tutkimuskohteita.

Experience Platformin projektipäällikkö Markus Ahola ja puheenjohtaja Virpi Roto.

Kokemukset koskettavat kaikkia elämän osa-alueita ja tekevät elämästä merkityksellistä. Positiivinen kuluttajakokemus nähdään liiketoiminnan menestystekijänä, ja hyvin suunniteltu tuote tai palvelu tekee arjesta sujuvampaa ja miellyttävämpää. Niin kuluttajat kuin yrityksetkin panostavat nykyisin mielihyvää ja hyvinvointia tuottaviin kokemuksiin ja elämyksiin.

Aalto-yliopiston Experience Platform on avoin yhteisö, jonka tehtävänä on edistää kokemuksen ja elämyksen monitieteellistä tutkimusta. Se toimii yliopiston sisäisten ja ulkoisten toimijoiden rajapintana ja tarjoaa yhteyden Aallon huippuluokan tutkimukseen eri tieteenaloilla. Se on suunnattu tutkijoille, yrityksille ja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita siitä, mikä on kokemus ja miten sen tutkimusta ja suunnittelua voidaan kehittää. Tarkoitus on tuoda tutkijoita ja yrityksiä yhteen, ja siten tuottaa yhä parempia tuotteita ja palveluita.

“Yliopiston tehtävä on luodata tulevaisuutta, ja siihen tarvitaan eri tieteenalojen ja näkökulmien luovaa yhdistämistä. Experience Platformin idea onkin tuoda kokemuksen tutkimukseen ja eri toimijoiden yhteistyöhön mukaan vahva monialaisuus, jota Aalto-yliopisto voi tarjota. Tavoitteenamme on tehdä Aallosta maailman johtava monitieteellinen kokemustutkimuksen osaaja kansainvälisillä indikaattoreilla ja yhteiskunnallisilla vaikutuksilla mitattuna”, kertoo Experience Platformin projektipäällikkö Markus Ahola

Monitieteisyydestä Aallosta löytyy jo useita hyviä esimerkkejä, kuten se että muotisuunnittelijat ja materiaalitutkijat ovat löytäneet toisensa. Heidän yhteistyönsä voi tuottaa jatkossa vaikkapa helpommin ja tehokkaammin kierrätettäviä ja älykkäämpiä vaatteita. Eri alojen tutkijat ja suunnittelijat pystyvät myös visioimaan, miten erilaisten käyttöliittymien pitäisi toimia tulevaisuudessa, tai miten arkisia peruslaitteita pitäisi suunnitella.

Kokemus käsitteenä

Kokemus on tuttu termi, mutta mitä se oikeasti on, ja miten sitä tutkitaan ja tuotetaan?

“Olen huomannut, että käsitys kokemuksesta on usein aika suppea. Experience Platformin on tarkoitus auttaa siinä, että meitä kaikkia koskettavia perusaskareita saadaan suunniteltua paremmin, jotta kaikilla olisi parempi kokemus ja fiilis työssä ja arjessa”, Ahola tiivistää.

Keskeistä on, että enää ei lähtökohtaisesti ratkaista ongelmia, vaan tuotetaan positiivisia kokemuksia käyttäjälle ja kuluttajalle. Tärkeää on siis ihmisen kokemus palvelusta tai tuotteen käytöstä ja itse tuotteesta. Tässä suunnittelun rooli korostuu: miten suunnittelijan visio palvelun tai tuotteen tuottamasta kokemuksesta saadaan toteutettua ja välitettyä loppukäyttäjälle. Yhteistyöalustan tavoitteena on myös kehittää kokemuksen mittaamiseen yleisesti käytettäviä mittareita sekä kokemusten analyysia.

“Kokemus on tärkeää löytää kaikessa suunnittelussa, oli sitten kyse vaikka paperikoneesta, tai digipalvelun käyttöliittymästä. Kyse on sen tunnistamisesta missä ihminen tulee kuvaan mukaan”, Ahola painottaa.

Hänen mukaansa hyvä esimerkki kokemuksen suunnittelun merkityksestä on risteilylaiva. “Sehän on suunniteltu juuri kokemuksia varten: kaikki mitä laivalla on tähtää siihen, että ihmiselle jää hyvä kokemus. Kokemus on se lopputuote”, Ahola kuvailee.

Aihe on häntä lähellä, sillä hän on tutkinut muun muassa risteilylaivan matkustajien turvallisuuskokemusta. Taustaltaan Ahola itse on teollinen muotoilija, jolle monitieteellinen lähestyminen on tuttua. Hänen väitöstutkimuksensa sijoittui insinööritieteiden ja muotoilun välimaastoon. Experience Platformia hän on rakentanut nyt viimeiset puoli vuotta.

“Viime syksy meni kartoittaessani millaista kokemuksen ja elämyksen tutkimusta Aallossa on ja miten se kommunikoidaan yliopiston sisällä ja ulos. Nyt kokonaisuus on kasassa ja 13. helmikuuta tulossa on kick-off, jonne kutsumme laajalti ihmisiä mukaan. Siellä on tilaisuus tavata uusia yhteistyökumppaneita ja saada ideoita siitä, mitä kokemus on juuri sinun liiketoiminnassasi tai tutkimuksessasi”, Ahola innostaa.

“Kaikilla Aallon kouluilla on kokemuksen ymmärtämisen, mittaamisen ja suunnittelun tarve, ja yhteistyöalusta auttaa jakamaan tätä tietoa. Hyvinvointiyhteiskunnassa ihmisten kokemusten ymmärtäminen ja kokemusten suunnitteluosaaminen on yhä tärkeämpää.”

Experience Platformilla on akateeminen johtokunta, johon kuuluu professorijäsen ja
-varajäsen kaikista Aalto-yliopiston kouluista. He toimivat foorumin yhteyshenkilöinä kouluissa ja auttavat jakamaan tietoa. Yhteistyöalustan puheenjohtaja on työelämäprofessori Virpi Roto

Yhteistyöalustaan voi tutustua myös sen verkkosivuilla, missä aiheesta on tehty muun muassa videoita, joita voidaan käyttää myös opetuksessa. Lisäksi Ahola kertoo, että tulossa on sarja tietoiskuja, joiden aiheet tarkentuvat pian.

Yhteystiedot:

Projektipäällikkö Markus Ahola, Experience Platform, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p. 050 401 1435, markus.ahola@aalto.fi

experience.aalto.fi

Aiheet