Kuva: Anne Kinnunen / Aalto-yliopisto

Aistipaviljongit 2017–2018 -näyttely

Näyttelyssä nähdään Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden harjoitustöitä.

22.08.-15.09.2018 / 09:00 - 17:00

Arkkitehtuurin laitoksen perusopintoihin kuuluu tutustuminen yleisimpiin rakennusmateriaaleihin erilaisten harjoitustöiden kautta. Rakennusopin peruskurssilla tutustuttiin betoniin ja sen rakenteellisiin ominaisuuksiin keväällä 2017 ja 2018.

Aistipaviljongit 2017–2018 -näyttely esittelee Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden harjoitustöitä. Harjoitustyö oli ryhmätyönä tehtävä aistipaviljonki. Tehtävä oli lyhyt ja intensiivinen ja siihen osallistuivat sekä arkkitehtuurin että maisema-arkkitehtuurin opiskelijat.

Harjoitustyönä tehtiin ulkonäyttelyalue Helsingin Vanhankaupunginlahdelle. Näyttely muodostui yksittäisistä, vapaasti maastoon sijoittuvista, noin 30 neliömetrin kokoisista teräsbetonirakenteisista paviljongeista. Kunkin paviljongin teemaksi valittiiin paikalle ominainen aistimus tai luonnonelementti, esimerkiksi näkymä, ääni, vesi, päivänvalon kierto tai kasvillisuus. Paviljongin sai sijoittaa vapaasti sovitulle alueelle. Paviljongin tuli olla katettu ja sen lähiympäristöä sai myös käsitellä ja kattaa. Harjoitustyö suunniteltiin ja toteutettiin valamalla neljän viiden hengen ryhmissä mittakaavassa 1:10.

Kurssiin kuului myös jo perinteeksi muodostunut opintomatka, jolla tutustuttiin sekä nykyarkkitehtuuriin että vanhempaan modernismiin. Kurssilla vierailtiin myös Parman betonitehtaalla Kangasalalla. Finnsementti lahjoitti harjoitustyöhön sementin ja erilaisia runkoaineita. Kurssin luennoista vastasivat rakennusopin professorit, arkkitehdit Kimmo Lintula, Niko Sirola ja Mikko Summanen. Harjoitustyötä ohjasivat arkkitehdit Osma Lindroos, Mikko Liski ja Paul Thynell. Vierailevana ohjaajana ja betoniasiantuntijana toimi DI Seppo Petrow. Oppi- ja tenttikirjana käytetään yliopisto-opettaja Päivi Väisäsen toimittamaa kirjaa Betoni, perustietoa arkkitehtiopiskelijalle

Näyttely kuuluu Helsinki Design Weekin ohjelmaan.

Tervetuloa näyttelyn avajaisiin 21.8 klo 18–20!

Aika: 22.8–15.9.2018

Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo