Arkkitehti Juhani Pallasmaan avoin luento

AHRA- jatkokoulutussymposium Using History: kansainväliset tohtoriopiskelijat esittelevät tutkimuksiaan Otaniemessä 11.–12.6. Avauspäivän esitykset päättää arkkitehti, emeritus-professori Juhani Pallasmaa.

11.06.2018 / 16:00 - 17:45

Juhani_Pallasmaa_650.jpg

Kuva: Knut Thyberg

KUTSU luentotilaisuuteen 11.6.2018 klo 16.0017.45
Otaniemessä Aalto-yliopiston kandidaattikeskuksessa, Otakaari 1

JUHANI PALLASMAA, arkkitehti emeritusprofessori:
“STRATIFICATIONS - Memory, Experience and Imagination”

Luento liittyy AHRA 2018- tukijasymposiumiin Otaniemessä 11.-12.6.  ja on kaikille avoin. Tarjoilua. Ilmoittautumiset tilaisuuteen pyydetään 8.6. mennessä: https://www.webropolsurveys.com/S/6114CE3E3E59535B.par

JUHANI PALLASMAA CV / March 2018

Juhani Pallasmaa (b. 1936), architect, professor emeritus, has practiced architecture in collaboration with other architects, and in 1983-2012 through his own office Juhani Pallasmaa Architects. Held  positions, such as Rector of the Institute of Industrial Design, Helsinki (1970-72), Director of the Museum of Finnish Architecture (1978-83), and Professor and Dean of the School of Architecture, Helsinki University of Technology (1991-79). Several visiting professorships in the USA (Yale University, Washington University in St. Louis, University of Virginia, University of Illinois, and The Catholic University in Washington, D.C.). Taught and lectured in numerous universities in Europe, North and South America, Africa, Asia and Australia. Member of the Pritzker Architecture Prize Jury 2008-14.

Pallasmaa has published 60 books and 400 essays, and his writings have been translated into  35 languages. His best known books include: The Eyes of the Skin (1995 and 2012), The Thinking Hand (2012),The Embodied Image (2015), The Architecture of Image: existential space in cinema (2001).

Honorary member of SAFA, AIA and RIBA,  Academician of the International Academy of Architecture. Several Finnish and international awards for architecture and writing and five Honorary Doctorates in Finland, Estonia, Romania and USA.

AHRA - organisaation Architectural Research Humanities Association järjestää muun muassa jokavuotisia nuorten tutkijoiden tapaamisia.

Aalto-yliopistolla järjestettävä AHRA 2018 -symposiumin otsikko Using History viittaa sekä viimeaikaisen historiantutkimukseen, joka on tarkastellut historiankirjoituksen tapaa käyttää historiaa poliittisiin tarkoitusperiin tai päinvastoin mahdollisuuteen käyttää historiaa muistutuksena yhteisöille kollektiivisista unohdetuista tai peitetyistä asioista. Arkkitehtuurin historia on vuorovaikutussuhteessa monien tieteenalojen kanssa: kulttuuri- ja poliittisen historian, talouden, median, teknologian ja arkielämän historian. Symposium kutsui nuoret väitöstutkijat esitelmään tutkimuskohteita, jotka liittyivät ”historian käyttämiseen” laaja-alaisesti. Symposiumin 24 esitystä jakaantuvat kuuteen sessioon kahdelle päivälle.

Symposiumin  ohjelmaahra_logo.png