Muotoilu yhteiskunnan uudistajana

How can design help us make sense of the world? What kind of value does design produce to services, businesses, politics--and futures? The role of design in the society will be discussed in an open seminar Design Now! November 2.

02.11.2017 / 09:00 - 16:00
Aalto University, Harald Herlin Learning Centre, Otaniementie 9, 02150, Espoo, FI

“Taide ja luovat käytännöt on yksi Aalto-yliopiston strategisista kulmakivistä, tavoitteena on lisätä taiteen, muotoilun ja luovuuden näkyvyyttä ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa. Seminaari pyrkii osaltaan vahvistamaan tätä pyrkimystä: osoittamaan, että muotoilulla on laaja ja monialainen merkitys”, sanoo erityisasiantuntija Teija Löytönen Aalto-yliopistosta.

Aika, jolloin muotoilu ymmärrettiin lähinnä tapana saada kauniimpia ja houkuttelevampia tuotteita kaupan, on jäänyt kauas taakse. Nykyään muotoilu ja muotoiluajattelu on vallannut alaa kaikkialla yhteiskunnassa. Eri muotoisia ja kokoisia tuotteita suunnitellaan edelleen, mutta niin suunnitellaan myös palveluita, tietoa, järjestelmiä, jopa politiikkaa ja koulutusta. Muotoilulla on suurempi merkitys elämämme selkeyttäjänä kuin ymmärrämmekään.

“Muotoilu on hybridi ala, joka yhdistää niinkin erilaisia elementtejä kuin taide, tekniikka, liiketoiminta ja filosofia, muutamia mainitakseni. Vaikka paljon energiaa on suunnattu siihen, että muotoilu nähtäisiin maagisena ratkaisuna voiton maksimointiin, muotoilun kyky tuottaa lisäarvoa ulottuu paljon laajemmalle", kertoo Aalto ARTSin alumni, tohtorikoulutettava Søren Rosenbak Umeå Institute of Designista Ruotsista. Hän vastaa Design now! -seminaarin suunnittelusta.

Muotoilu tarjoaa kokonaisvaltaista ongelmanratkaisua

Yhtenä esimerkkinä muotoilun tuottamasta lisäarvosta seminaarissa on Chemarts, Aalto-yliopiston muotoilun ja tieteen välinen yhteistyöhanke, joka keskittyy sellupohjaisiin biomateriaaleihin. Hanke testaa ja havainnollistaa, miten muotoilua voidaan käyttää monitieteellisen materiaalitutkimuksen yhteydessä.

“Muotoiluajattelua ja -menetelmiä käytetään yhä enemmän strategisena työkaluna parempien palveluiden ja järjestelmien kehittämiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen ja uusien liiketoimintakonseptien luomiseen. Muotoilu on osoittautunut hyödylliseksi työkaluksi näissä tapauksissa. Se auttaa ymmärtämään yhteiskuntamme monimutkaisia ja monitahoisia ongelmia ja ratkaisemaan ne hyödyntäen kokonaisvaltaista lähestymistapaa, luovuutta, oivaltavaa ajattelua ja empatiaa", kertoo Aalto-yliopiston Chemarts-projektin Designer in Residence Pirjo Kääriäinen.

Søren Rosenbakin mukaan muotoilijoilla ja muilla alan toimijoilla on selkeä tilaus toivotun muutoksen toteuttajina, kuten myös sen tunnistajina mitä muutos kenellekin merkitsee. Seminaari keskittyy siihen, miten muotoilu voi ylittää itsensä, laajentua uusille aloille, kuten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen ja uusiin teknologioihin, itse aktiivisena toimijana.

Seminaarin puhujina on sekä tunnettuja vierailijoita että opiskelijoita ja tiedekunnan edustajia Aalto-yliopistosta:

Ben Rubin (Director of The Center for Data Arts, Parsons, The New School, US)
Jouni Linkola (Head of Service Design, ‎Elisa, FI)
Bastien Kerspern (Co-Founder, Design Friction, FR)
Kalevi “Eetu” Ekman (Design Factory Director & PDP Professor, FI)
Pirjo Kääriäinen (Designer in Residence, CHEMARTS, Aalto Uni, FI)
Tapani Vuorinen (Professor, Wood Chemistry, Aalto Uni, FI)

Aika: 2.11.2017 at 9:00-17:00

Paikka: Harald Herlin -oppimiskeskus, Aalto-yliopisto, Otaniementie 9, Espoo

Lisätietoa:
Tohtorikoulutettava Søren Rosenbak, Umeå Institute of Design, Ruotsi, soren.rosenbak@umu.se
Erityisasiantuntija Teija Löytönen, Aalto-yliopisto, teija.loytonen@aalto.fi