Väitös kiinteistötalouden alalta, DI Tiina Sekki

Uusia lähestymistapoja opetusrakennusten energiatehokkuuden arviointiin.

12.05.2017 / 12:00
Luentosali M1, Otakaari 1, 02150, Espoo, FI

DI Tiina Sekki väittelee 12.5.2017 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennetun ympäristön laitoksella aiheesta Opetusrakennusten energiatehokkuuden arviointi. Väitöskirjan nimi on englanniksi Evaluation of Energy Efficiency in Educational Buildings. Väitöksen ala on kiinteistötalous.

Espoon kaupungin toimitilastrategian keskeinen tavoite on tilojen käytön tehostaminen. Tilojen yhteiskäyttöä lisätään ja uudet sekä peruskorjattavat tilat suunnitellaan entistä monikäyttöisemmiksi. Käytön tehokkuuden kasvaessa usein myös energiankulutus kasvaa, ja pitkät käyttöajat voivat ”rangaista” nykyisten energiatehokkuuden tunnuslukujen ja mittaamisen näkökulmasta. Fyysisen rakennuksen mittarit eivät välttämättä sovellu rakennuksen käytönaikaiseen seurantaan, sillä ne eivät huomioi rakennuksen todellista käyttöä.

Tutkimuksen löydökset vahvistavat, että vaihtoehtoiset indikaattorit tuottavat erilaisia tuloksia energiatehokkuuden arvioimiseen ja soveltuvat erilaisiin käyttö-tarpeisiin. Tutkimuksessa annetaan ehdotus indikaattoreiden yhdistelmästä. Tutkimuksessa ehdotetaan, että opetusrakennusten käyttövaiheen energiatehokkuutta arvioitaessa näkökulmaa laajennetaan siten, että fyysisen ominaisuuden lisäksi huomioidaan keskeisiä rakennuksen käyttöä kuvaavia parametreja, kuten käyttäjämääriä, käyttöaikoja ja tilatehokkuutta. Löydösten mukaan teknisten parannusten lisäksi Espoon kaupungilla on mahdollisuus optimoida päiväkotien ja koulujen tilankäyttöä. Jotta energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä voidaan tulevaisuudessa huomioida kokonaisvaltaisemmin, tulee nykyistä energiansäästöön tähtäävää energiakatselmustapaa kehittää.

Vastaväittäjä: Professori Juha Vinha, TTampereen teknillinen yliopisto, Suomi

Valvoja: Professori Seppo Junnila, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49

Väittelijän yhteystiedot: Tiina Sekki, puh. 0400 284 364, tiina.sekki@aalto.fi