Cities in Transition Philippiineillä

Aalto-yliopiston ja Nagoya Institute of Technologyn yhteisnäyttely 18.3.–1.4.2017 Nagoya Urban Institutessa Japanissa.

18.03.-01.04.2017 / 10:00 - 10:00

Aalto-yliopiston ja Nagoya Institute of Technologyn (NIT) yhteisnäyttely pureutuu kehitysmaita kohtaaviin haasteisiin. Aalto-yliopiston kurssi Cities in Transition on kolmen vuoden ajan järjestänyt opintomatkan Filippiineille, Boholin saarelle, jossa Aallon opiskelijat ovat työskennelleet yhdessä NIT:n sekä paikallisen Bohol Island State Universityn opiskelijoiden kanssa. Opintomatkojen pohjalta syntyneet suunnitelmat ja kaupunkitila-analyysit ovat esillä Nagoya Urban Institutessa ja ne käsittelevät muun muassa kansalaisten osallistumista kaupunkikehitykseen, uusia liikenneratkaisuja ja kaupunkitilaan tehtyjä pikainterventioita.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään myös suunnittelutyöpaja, jota vetävät arkkitehdit Taru Niskanen ja Charlotte Nyholm. Työpajan aiheina ovat kaupunkitilan tutkiminen ja kokeminen sekä osallistavan suunnittelun menetelmät.

Cities in Transition -kurssi

Cities in Transition on maisteritason laaja studiokurssi, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa, arkkitehtuurin laitoksella ja kurssin järjestää kaupunkisuunnittelun oppituoli. Vastaavana professorina toimii Trevor Harris.

Kurssi on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 1993. Kurssin kenttämatkat ovat aikaisempina vuosina vieneet opiskelijat tutustumaan paikalliseen kulttuuriin Senegalissa, Beninissä, Kambodiassa sekä Tansaniassa. Monista kurssin töistä on myöhemmin syntynyt toteutuneita projekteja, jotka on julkaistu laajasti kansainvälisissä arkkitehtuurin julkaisuissa.

Kurssin vuoden 2016 opiskelijatyöt olivat esillä keväällä 2016 Arkkitehtuurimuseossa, Helsingissä.

Cities in Transition 2016 E-kirja: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7026-1

Linkki videoon vuoden 2017 opintomatkalla toteutetusta pikainterventiosta KaliPLAY: