Väitös kiinteistötalouden alalta, VTM Lauri Pulkka

Yhteistyö ei ole vaihtoehto vaan välttämättömyys rakennusalan innovaatiotoiminnassa.

14.10.2016 / 12:00
Luentosali A1, Kandidaattikeskus, Otakaari 1, 02150, Espoo, FI

VTM Lauri Pulkka väittelee 14.10.2016 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennetun ympäristön laitoksella, aiheesta Yhteistyö rakennusalan innovaatiotoiminnassa. Väitöskirjan nimi on englanniksi Collaboration in Discontinuous Innovation in the Construction Industry. Väitöksen ala on kiinteistötalous, innovaatiotutkimus.

Rakennusalan yhteiskunnallinen, ympäristöllinen ja taloudellinen merkitys on huomattava. Innovaatiotoiminnan eli uusien tuotteiden, palveluiden ja toimintatapojen kehittämisen ja käyttöönottamisen merkitys on keskeinen alan yrittäessä samanaikaisesti vastata nopean kaupungistumisen, ilmastonmuutoksen ja laahaavan tuottavuuden haasteisiin.

Rakennusalan luonteesta johtuen, uusien ideoiden vieminen käytäntöön on mahdotonta ilman yhteistyötä. Onnistuminen kehitystoiminnassa vaatii momentin keräämistä innovaatioprosessille. Tiiviimmästä yhteistyöstä johtuvaa kompleksisuutta voidaan hillitä ottamalla käyttöön innovaatiokeskeinen innovaatiojohtamisen malli. Momentin keräämistä helpottaa, jos innovaatio on yhteensopiva vallitsevan sääntelyn ja teknologisen kehityskaaren kanssa. Toisaalta potentiaalisesti houkuttelevimmat mahdollisuudet voivat olla yhteen sopimattomia nykyisen sääntelyn ja teknologioiden kanssa. Siksi verkostojen tulisikin yrittää muokata ympäristöään aktiivisesti.

Tutkimuksessa todetaan myös, että verkostot, jotka pystyvät asettamaan arvon luomisen arvon jakamisen edelle ja toimimaan niin sanottujen ekosysteemiperiaatteiden mukaisesti, vaikuttavat olevan muita parempia innovoimaan. Tutkimuksessa on hyödynnetty kysely- ja tapaustutkimusaineistoja. Väitöskirjassa ehdotetaan, miten yritykset ja julkisen sektorin organisaatiot voivat hyödyntää innovaatiokeskeistä lähestymistapaa ja ekosysteemikäsitettä verkostojen ja innovaatioprosessin johtamisessa.

Vastaväittäjä: Professori Chris Harty, University of Reading, Iso-Britannia

Valvoja: Professori Seppo Junnila, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/22498

Väittelijän yhteystiedot: Lauri Pulkka, puh.050 5185676, lauri.pulkka@aalto.fi