Onko terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen uudistus muualla parempi?

Mitkä ovat Englannin, Hollannin tai USA:n mallit ?

24.10.2016 / 13:00 - 16:00

Picture4.png

Iltapäivän asiantuntijat: Henny van Laarhoven, Barrie Dowdeswell, Edward Sivak

Maanantai 24.10.2016 klo13-16 | Aalto-yliopisto, TUAS-talo, Maarintie 8 (entinen Otaniementie 17), luentosali TU1

Näihin kysymyksiin vastaavat asiantuntijat Hollannista, Englannista ja USA.sta

Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio  on meneillään useissa maissa.  Ongelmat ovat samat, väestö ikääntyy ja rahat eivät riitä nykyiseen järjestelmään. Miten muut maat uudistavat sosiaali- ja terveydenhuollon? Tähän vastaavat asiantuntijat Hollannista, Englannista ja USA:sta 24.10.2014 Aalto-yliopistossa.

Tilaisuuden järjestää Aalto-yliopisto Kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitoksen ja  Arkkitehtuurin laitoksen Sotera-instituutin Tunnuslukuprojekti sekä Soteran Muuttuva yhteiskunta - muuttuvat palvelu –projekti. Tervetuloa!

Ohjelma klo 13-16

Opening - Professor Teemu Malmi; Aalto University School of Business, Department of Accounting and Finance

Dutch health and social care system  in 2030?
Director Henny van Laarhoven, Orbis  Medical Center

Future ideas in modernization of National Health System  (NHS)
Research Director Barrie Dowdeswell

New approaches in health service systems in USA
Professor Edward Sivak, Metro health Cleveland USA

Closing words
Ministerial Counselor Health Affairs Timo Keistinen, Ministry of Health, Finland

Esityskieli: Englanti ja suomi.

Iltapäivän asiantuntijat

Sairaalan johtaja Henny van Laarhoven on kansainvälisesti tunnettu asiantuntija, joka johti Sittardin uuden sairaalan suunnittelun onnistuneesti. Hän on osallistunut sairaaloiden ja palvelujärjestelmien modernisointiin Hollannissa Kanadassa , Kiinassa, Ruotsissa, Saksassa ja Tanskassa. Parhaillaan hän rakentaa uutta toimintamallia yhdistämällä kaksi akuuttisairaalaa kaksoissairaalaksi.

Henny van Laarhoven esitys tarjoaa katsauksen Hollannin sosiaali- ja terveys palvelujärjestelmän tulevaisuuteen. Hän on ollut jäsenenä maan tulevaisuusryhmässä ja hänen perusteellinen esityksensä kattaa 25 infograafia kuvaten tulevan palvelujärjestelmän  organisaation ja  toimintaprosessit.

Tutkimusjohtaja Barrie Dowdeswell  on sairaalajohtajan taustan omaava, tutkimusjohtaja European Center for Healthcare Asset and Architecture:ssa (ECHAA). Hän on EU terveysministeriön (DG SANCO)  paljon käyttämä asiantuntija. Hän opettaa tällä hetkellä Innsbruckin yliopistossa terveydenhuollon hallintoa.

Englannin hallitus jäädytti  NHS:n rahoituksen vuonna 2013 puntamääräisesti kiinteälle tasolle. Sairaalat eivät pystyneet reagoimaan tähän. Seurauksena on ongelmia, joiden ratkaiseminen edellyttää merkittävää uudelleenorganisoitumista.  Dowdeswell luo katsauksen ongelmiin ja uusiin ajatuksiin NHS:n modernisoinnissa.

Professori  Edward  Sivak on Syracusen  Yliopiston sisätautien emeritusprofessori, joka lääketieteellisten teemojen lisäksi on palveluprosessien  ja lääketieteellinen  päätöksenteon tutkija. Hän on tällä hetkellä Fulbright stipendiaattina  Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Prof. Sivakin tutkimusaihe on Suomen ja  USA:n terveyspalvelujärjestelmien vertailu.  USA:n terveydenhuoltojärjestelmä  on digitalisoitumassa ja tulee sen seurauksena nopeasti konsolidoitumaan uudenlaiseksi yliopistosairaaloiden tai isojen akuuttisairaaloiden johtamiksi palveluverkoiksi. Samalla palvelumallit uusiutuvat ja lääkäritapaamiset vähenevät.

Ilmoittautumiset viimeistään 20.10.2016: https://eage.aalto.fi/?f/fi/sotera2016

Seminaarin hinta on 100 e (alv 0 %).

Lisätietoja: mary-ann.wikstrom@aalto.fi