Väitös median alalta: MA Marc Goodwin

30.09.2016 / 12:00 - 14:00
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, ls. 822, 8. krs,, Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki, FI

MA Marc Goodwin esittää tarkastettavaksi väitöskirjansa Architecture's Discursive Space: Photography perjantaina 30 syyskuuta 2016. Vastaväittäjänä toimii yliopistolehtori Niclas Östlind, University of Göteborg. Kustoksena on professori Merja Salo Aalto-yliopiston median laitokselta.

Keskustelu käydään englanniksi.

Valokuvaaja Marc Goodwinin tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen, miten valokuvat luovat mielikuvaa rakennuksista ja arkkitehtuurista. Tuottavatko kuvat rakennuksia, ja millä tavoin ne sen tekevät?

Vastausta hahmotellaan eri näkökulmista neljässä artikkelissa, jotka on julkaistu vuosina 2013–2016 vertaisarvioiduissa tiedejulkaisuissa. Ensimmäisessä artikkelissa kuvataan arkkitehtuurivalokuvauksen kuvallisten konventioiden historiallista muotoutumista Suomessa Arkkitehti-lehdessä vuosina 1912-2012 julkaistujen valokuvien avulla. Kuvien analyysi osoittaa, että vain pientä osaa valokuvauksen ilmaisukeinoista on käytetty kuvattaessa arkkitehtuuria. Samalla avautuu kysymys siitä, voisiko arkkitehtuurivalokuvauksen visuaalista palettia monipuolistaa.

Toisessa artikkelissa on tutkittu arkkitehtien käsityksiä hyvästä arkkitehtuurivalokuvasta haastattelemalla pohjoismaisia arkkitehtejä. Esiin nousee ajatus atmosfääristä eli tunnelmasta ja sen tuottamisesta valokuvauksen keinoin.

Kolmannessa artikkelissa Goodwin kokeilee ruudukon eli gridin käyttöä sekä kuva-aineiston hallinnan että analyysin välineenä. Gridi on keskeinen työkalu ja käsite niin arkkitehtuurissa kuin valokuvauksessakin, ja sen avulla voidaan luoda siltaa arkkitehtien ja valokuvaajien erillisten diskurssien eli keskusteluavaruuksien välille.

Neljäs artikkeli testaa atmosfäärin ja gridin käsitteitä käytännössä ja kuvaa opetuskokeilua, jossa arkkitehtuurin ja valokuvauksen opiskelijoiden yhteisellä kurssilla etsittiin uudenlaisia, rakennuksen ympäristön ja vuodenajan paremmin huomioivia kuvaustapoja. Kurssin tulokset esitettiin näyttelynä Suomen rakennustaiteen museossa.

Marc Goodwin on englantilainen, arkkitehtuuriin erikoistunut valokuvaaja. Väitöskirja sisältää laajan, tekstejä havainnollistavan ja niiden kanssa keskustelevan kuva-aineiston.

Englanninkielinen abstrakti

TERVETULOA!