Kulttuurin yhdenvertaisuus -foorumi

Tule mukaan keskustelemaan siitä, kuinka uudet luovat teknologiat voivat edistää taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä yhdenvertaisuutta!

02.-04.11.2016 / 13:56 - 13:56

Kulttuurin yhdenvertaisuus -foorumi: Saavutettavuus 3.0 järjestetään marraskuussa.

Foorumi on kolmipäiväinen tapahtuma, joka järjestetään 2.-4.11.2016 Helsingissä. Keskiviikkona 2.11.2016 järjestetään ennakkotyöpajoja eri puolilla pääkaupunkiseutua. Torstaina 3.11. kokoonnutaan seminaaripäivään Mediakeskus Lumeen, ja perjantaina 4.11. päästään tutustumiskäynneille eri organisaatioihin ja paikkoihin.

Foorumin pääpuhujaksi saapuu Åsa Lindgren, projektipäällikkö Tekniska museetista (Tieteen ja teknologian museosta), Tukholmasta. Hän on johtanut MegaMind-näyttelyhanketta, jonka lähtökohtana oli yhdessä tekeminen ja mahdollisimman hyvä saavutettavuus. Tekniska museet on saanut paljon kiitosta saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden toteuttamisesta.

Lisäksi ohjelmassa on mm. kirjastoihin, näyttelyihin, teattereihin, elokuviin, tanssiin, elävään kulttuuriperintöön, lisättyyn todellisuuteen, sähköherkkyyteen, ohjelmointiin, kuvailutulkkaukseen, 3D-tekniikkaan, eri aisteihin, etäosallistumiseen ja ikääntymiseen liittyviä case-esittelyjä, ennakkotyöpajoja ja keskusteluja. Katso koko ohjelma osoitteesta http://www.kulttuuriakaikille.fi/kulttuurinyhdenvertaisuus-foorumi_ohjelma

Foorumi on tarkoitettu taide- ja kulttuurialan toimijoille, teknologian ja saavutettavuuden asiantuntijoille sekä kulttuurin käyttäjille ja muille kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu työpajoihin ja seminaaripäivään viimeistään 14.10.2016 osoitteessa http://www.kulttuuriakaikille.fi/kulttuurinyhdenvertaisuus-foorumi_ilmoittautuminen

Seminaaripäivän 3.11. osallistumismaksu on 31.8. asti 20 e, sen jälkeen 40 e. Opiskelijat ja työttömät 10 e. Osallistumismaksu sisältää kevyen lounaan ja kahvin 3.11. Henkilökohtaisista avustajista ei peritä maksua, mutta kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, jos otat mukaan avustajan. Työpajoihin ja tutustumiskäynteihin osallistuminen 2. ja 4.11. on maksutonta kaikille.

Foorumin pääkielinä ovat suomi ja englanti, mutta myös ruotsin kielellä pääsee keskustelemaan. Seminaaripäivässä 3.11. on tulkkaus suomen ja englannin välillä, sekä viittomakielen tulkkaus, kirjoitustulkkaus ja kuvailutulkkaus.

Foorumista pyritään tekemään mahdollisimman saavutettava. Lisätietoja saavutettavuudesta: http://www.kulttuuriakaikille.fi/kulttuurinyhdenvertaisuus-foorumi_saavutettavuus

Foorumin järjestää Kulttuuria kaikille -palvelu yhteistyössä Evantian, Aalto-yliopiston (Media Factory), Helsingin Seniorisäätiön, Näkövammaisten Kulttuuripalvelu ry:n, SAMS:in (Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf), Suomen elokuvasäätiön, Tanssin talo ry:n ja Tiedekeskus Heurekan kanssa. Foorumia rahoittavat opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto sekä William Thurings stiftelse.