Aalto Festival 16.–31.5.2016

Muotia, tulevaisuuden materiaaleja, kestäviä liiketoimintamalleja ja elektronisia vempaimia.

16.-31.05.2016 / 17:00 - 15:00

Toukokuinen Aalto-yliopiston yli 60 tapahtuman festivaali tarjoaa monipuolisia elämyksiä ympäri Espoota ja Helsinkiä.

Nyt toisen kerran järjestettävä Aalto Festival (16.–31.5.2016) sisältää näyttelyitä, seminaareja, näytöksiä ja prototyyppejä sekä paljon muuta taiteen, muotoilun, tekniikan ja talouden aloilta. Festivaali esittelee yliopiston yritysten ja julkisen sektorin kanssa tehtyjen projektien tuloksia sekä ratkaisuja kehitysmaiden haasteisiin.

Designing Cellulose for the Future II on muotoiluun ja materiaalitutkimukseen keskittyvä tapahtuma tulevaisuuden selluloosasovelluksille. Seminaarissa ja näyttelyssä voi kokea uusia suomalaisia materiaalien valmistusteknologioita ja monimuotoisia selluloosamateriaaleja ja tutustua kierrätystalouden liiketoimintaideoihin ja uusiin sovelluksiin tekstiili-, rakennus-, 3D tulostus- ja monille muille aloille.

Kaapelitehtaan Merikaapelihalli on tänä vuonna muodin ja tekstiilisuunnittelun näyttämö. Helsingin odotetuimmaksi muotitapahtumaksi muodostunut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuotuinen näytös kerää noin 1 000 hengen yleisön, jonka joukossa on lukuisia kotimaisia ja kansainvälisiä muotoiluvaikuttajia, muotimedioiden edustajia sekä kykyjenetsijöitä. Samassa paikassa tutustutaan laaja-alaiseen tekstiilisuunnittelun osaamiseen. Tekstiili16-näyttelyssä tekstiilien suunnitteluun ja valmistukseen liittyvät prosessit päätyvät taka-alalta päänäyttämölle.

Festivaalin monipuoliseen tarjontaan sisältyy myös Spring Steam 2016 -tapahtuma, joka kokoaa visuaalisesta suunnittelusta kiinnostuneen yleisön Teurastamon Kellohalliin. Jatkuvassa muutoksessa elävät visuaalisen viestinnän opiskelijat tarjoavat näkökulmia tulevaisuuteen nelipäiväisessä "I Used to Be a Graphic Designer" -näyttelyssä. Viikonloppuna yleisö voi osallistua työpajoihin ja vierailla Graphic Design Spring Sales -myyjäisissä.

Product Design Gala Otaniemessä juhlistaa lukuvuoden aikana yhdessä yrityspartnerien kanssa työstettyjä haastavia oppimisprojekteja. Tieteidenvälisen tuotekehitysprojektikurssin lopputulosten näyttelyssä on mahdollisuus tavata tiimejä, heidän sponsoreitaan ja tutustua lähemmin prototyyppeihin.

Mitä syntyy, kun opiskelijoilla on aikaa, inspiraatiota ja iso kasa elektroniikkaa sekä muun muassa 3D-tulostimia? Sähköpaja-kurssin loppunäytöksessä esitellään lukukauden aikana toteutettuja elektronisia vempaimia. Tämän kevään projekteja ovat esimerkiksi humoristiset robotit, maalla ja ilmassa liikkuvat alukset sekä erilaiset soittimet ja pelit.

Lisätietoja:

Koko ohjelmisto, aikataulut ja sijainnit ovat nähtävissä Aalto Festivalin verkkosivuilla (aaltofestival.fi).

Tykkää myös Aalto Festivalin Facebook-sivusta pysyäksesi ajan tasalla. https://www.facebook.com/aaltofestival/

Jaa kuviasi somessa #aaltofestival