Väitös rakentamistalouden alalta, DI Eelis Rytkönen

Yliopistojen piilevä varallisuus on hyödynnettävissä – tyhjille kampuksille kaivataan täyttä toimintaa.

06.05.2016 / 12:00
Urban Mill, Betonimiehenkuja 3 E, 02150, Espoo, FI

DI Eelis Rytkönen väittelee 6.5.2016 klo 12 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennustekniikan laitoksella, aiheesta Yliopistokampusjohtamisen dynamiikka tilallisessa muutoksessa – monitieteisten oppivien yhteisöjen systeeminen fasilitointi. Väitöskirjan nimi on englanniksi University campus management dynamics in spatial transformation – systemic facilitation of interdisciplinary learning communities. Väitöksen ala on rakentamistalous.

Mihin yliopistokampuksia tarvitaan kaiken tiedon ollessa saatavilla omalta kotisohvalta? Kampusten toiminta on piilossa, kustannukset suuria ja tilojen käyttö vähäistä. Samaan aikaan tekninen kehitys mahdollistaa oppimisen ja työnteon etäältä. Koveneva kansainvälinen kilpailu osaajista kannustaa yliopistoja erottautumaan ja muuttuvat rahoitusrakenteet haastavat kampusten tuhlailevan tilankäytön.

Väitöskirjassa havaittujen tulosten mukaan kampusten toiminta muuttuu tilallisen muutoksen myötä soveltavaksi ja tiederajat ylittäväksi, ja tiloja räätälöidään käyttäjäyhteisöjen lähtökohdista monipuolisin liiketoimintamallein ja prosessein.

Tulokset ovat sovellettavissa kampusten johtamiskäytänteisiin. Kannustava yhteisöjen fasilitointi haastaa kontrolloivan asioiden ylhäältä alaspäin johtamisen. Liiketoimintamallit ja prosessit räätälöidään käyttäjäyhteisöjen tarpeiden mukaan. Osa fyysisten tilojen investoinneista allokoidaan teknologioiden hyödyntämiseen ja ihmisten toimintaan.

Tutkimus haastaa perinteisen insinööritieteisiin pohjaavan standardilähtöisen käsityksen kiinteistöjohtamisesta esittämällä vaihtoehtoisen lähestymistavan ja systeemisiä malleja kampusjohtamisen monimutkaisen kentän jäsentämiseksi.

Vastaväittäjä: Professori Per Anker Jensen., Technical University of Denmark, Denmark

Valvoja: Professori Antti Peltokorpi, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennustekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-6717-9

Väittelijän yhteystiedot: