Väitös rakentamistalouden alalta, DI Jukka Puhto

Paikallisesta ostamisesta valtakunnallisiin kumppanuuksiin - kuinka varmistaa onnistunut palveluntuottajan valinta?

22.04.2016 / 12:00
Sali R1, Rakentajanaukio 4, 02150, Espoo, FI

DI Jukka Puhto väittelee 22.4.2016 klo 12.00 Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa, rakennustekniikan laitoksessa, aiheesta Paikallisesta ostamisesta valtakunnallisiin kumppanuuksiin – Palveluntuottajan valinta kiinteistöpalveluhankinnoissa. Väitöskirjan nimi on englanniksi From local purchasing to nationwide partnership – How to select a good mainte-nance service provider? Väitöskirjan ala on rakentamistalous

Väitöskirjassa on tutkittu 11 tilaajaorganisaation hankintakäytäntöjä kiinteistöpalveluhankinnoissa ja pyritty löytämään vastaus kysymykseen: Miten palveluntuottaja pitäisi valita, jotta luodaan edellytykset laadukkaille palveluille ja hyvälle yhteistyölle sopimusaikana? Tutkimuksessa on kuvattu tilaajien hankintakäytäntöjä erilaisissa tilaajan ja palveluntuottajan välisissä suhteissa.

Tulokset osoittavat, että onnistuneen valinnan varmistamiseksi palveluntuottajan valinnassa on otettavat huomioon hankinnan lähtökohdat ja suhde-tyypin ominaispiirteet.

Tutkimusmenetelmänä on käytetty usean tapauksen tapaustutkimusta. Tutkimus sijoittuu toimitusketjun hallinnan tutkimusalueelle ja tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti tilaajan ja toimittajan välisiä suhdetypologioita ja toimittajan valintaperusteita.

Vastaväittäjä: Professori Jukka Hallikas, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Valvoja: Apulaisprofessori Antti Peltokorpi, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu, rakennustekniikan laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/20085

Väittelijän yhteystiedot: