Väitös taidepedagogiikan alalta: VTM Kirsi Rinne

Väitöstutkimus käsittelee tohtorinkoulutusta taidekorkeakouluissa.

28.01.2016 / 12:00 - 15:30
Otakaari 2, 02150, Espoo, FI

Kirsi Rinteen väitöstutkimuksen ”Investigating Doctoral Studies in Two Finnish Art Universities” tavoitteena on selvittää taidekorkeakoulujen jatkotutkintojen erityispiirteitä sekä sitä, miten tohtoriopiskelijat kokevat tohtoroitumisprosessin.

Väitöskirja tarkastetaan torstaina 28.1.2016 klo 12 alkaen Aalto-yliopiston Arabian kampuksella, Hämeentie 135 C, Sampo-sali.

Vastaväittäjänä toimii varadekaani, MuT Tuire Kuusi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta. Kustoksena on professori Juha Varto Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Taiteen laitokselta. Tilaisuus on suomenkielinen.

Tutkimuksessa tarkastellaan taideprojekteja sisältävien väitöstutkimusten tukimekanismeja, tutkimuskontekstia ja olosuhteita. Tutkimus nojaa teoreettisesti kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan ja olettaa, että yksittäiset kokemukset kytkeytyvät institutionaalisiin käytänteisiin.

Haastatteluaineistosta nousi neljä teemaa: motivaatio tohtorintutkinnon tekemiseen, tutkimuskohteen kanssa työskentely, tukitoimet sekä identiteetti ja toimijuus. Ensimmäinen teema osoittaa, että tutkimusintressit ja -ideat syntyvät taiteellista työtä tehtäessä. Toinen teema pitää sisällään erilaisia toisiinsa yhteydessä olevia ja epälineaarisia tohtoroitumisen vaiheita kuten taideproduktioiden toteutus, dokumentaatio, kirjoittaminen ja taiteellisen toiminnan ja reflektion suhde.

Tutkimus osoittaa, että taideproduktiot ovat yleensä hyvin työläitä ja pitkäkestoisia. Haastavinta on rakentaa yhtenäistä kokonaisuutta produktioista saadun ymmärryksen ja valitun teoreettisen tai käsitteellisen lähestymistavan välillä.

Kolmannessa teemassa käsitellään väitöstutkimuksen ohjaamisen ja erilaisten vertaisryhmien merkitystä tohtoroitumisessa. Lopuksi pohditaan, miten taiteilijuus muuttuu jatko-opintojen myötä.

TERVETULOA.