Aalto-yliopisto mukana ID Helsinki –messuilla 8.-9.9.2015

Julkiset tilat, toimistot, työympäristöt ja muotoilu

08.-09.09.2015 / 09:00 - 16:00
Tapahtumakeskus Telakka, Henry Fordin katu 6, 00150, Helsinki, FI

Uusi ammattilaistapahtuma, ID Helsinki, koostuu messuosastoista, asiantuntijoiden puheenvuoroista, projektiesittelyistä ja Afternoon Partystä. ID on designviikon ainoa vain ammattilaisille kohdennettu messutapahtuma.

Messut ovat avoimet kaikille!

Aalto-yliopiston Aalto Built Environment Laboratory (ABE) -osastolla voit tutustua Proteus-virtuaalityökaluun sekä Insinööritieteiden korkeakoulun Tulevaisuuden tilat -projektiin.

Proteus-virtuaalityökalu

Proteus on virtuaalitodellisuutta hyödyntävä työkalu risteilylaivan sisätilojen käyttäjäkokemuksen testaukseen ja suunnitelmien kommunikointiin.

Ohjelma perustuu 3D-virtuaalimalliin risteilyaluksen sisätiloista, joihin voi astua sisään ja kokea virtuaalikypärän avulla. Ohjelma mahdollistaa erilaisten suunnitteluvaihtoehtojen tehokkaan testauksen ja kommunikoinnin sekä reaaliaikaiset muutokset testattavaan suunnitelmaan. Ohjelma on toteutettu osana Reina Magican maisterintyötä New Media Game Design and Production –ohjelmassa Aalto-yliopistossa.

Lisää tietoa: http://hightech.fimecc.com/results/a-novel-approach-to-general-arrangement-design-using-a-virtual-reality

Insinööritieteiden korkeakoulun tulevaisuuden tilat -projekti

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun henkilöstön ja opiskelijoiden mielipiteitä sekä käyttäjäkokemuksia selvitettiin uudenlaisella sisätiloja kartoittavalla pehmoGIS-kyselyllä touko-kesäkuussa 2015. Vastaajat pääsivät antamaan kommentteja sekä ideoita paikka-/tilakohtaisesti internetkyselyssä, joka toteutettiin Aalto-yliopiston Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutusryhmän, Aalto Built Environment Laboratoryn ja Mapita Oy:n kanssa yhteistyössä.

ID messuilla esitellään tilakysely esimerkkinä käyttäjälähtöisen sisätilasuunnittelun laajenevista mahdollisuuksista, jossa päästään kuulemaan vaivattomasti satojen ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia arkiympäristöistään uudenlaisella tarkkuudella.

Aalto Built Environment Laboratory (ABE) on Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja opetushanke. ABE:n tarkoituksena on tutkia uusia digitaalisesti tuettuja ja vuorovaikutteisia suunnittelumenetelmiä. ABE tarjoaa tilan ja teknologian rakennetun ympäristön vuorovaikutteiselle ihmiskeskeiselle yhteiskehittämiselle. Yhteistyöprosesseja tuetaan useiden digitaalisten työkalujen avulla. Työkalut mahdollistavat ideoiden, visioiden ja suunnitelmien esittämisen sekä useasta lähteestä tulevan datan visualisoinnin. ABE toimii työskentelyalustana monialaisille tiimeille ja eri taustoista tuleville ihmisille, joilla on yhteinen päämäärä.