Rakennustekniikan laitoksen Graduate's Corner 6 /15

Rakennustekniikan laitoksen opiskelijat esittelevät diplomitöitään.

07.09.2015 / 09:00 - 11:00
Rakentajanaukio 4 A, 02150, Espoo, FI

Esittelijät ja valvojaprofessorit

1. Sara Troberg (professori Jari Puttonen)

2. Jani Ruotsalainen (apulaisprofessori Antti Peltokorpi)

3. Gleb Bytskov (Associate Professor Simo Hostikka)

4. Sara von Hertzen Sara (Adjunct Professor Jarek Kurnitski)

5. Erkki Karjalainen Erkki (Adjunct Professor Jarek Kurnitski)

Esittelyt kestävät á 15 min. + keskusteluaikaa 5 min.

Sara Troberg

Tietomallipohjaiset vakioratkaisut asuntorakentamisen ehdotussuunnitteluvaiheen kehittämisessä

Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia tietomallipohjaisia vakioratkaisuja voidaan hyödyntää asuinrakentamisen suunnitteluprosessissa. Tavoitteena oli selvittää, miten suunnittelunohjausta ja kustannusarviointia voitaisiin tehostaa rakennusliikkeessä vakioinnin avulla. Työssä tutkittiin kolmea mallinnettua ratkaisua sekä testattiin mallipohjaista kustannusarviota virtuaalisella 5D-ohjelmistolla.

Ohjaaja: Diplomi-insinööri Ilkka Romo, Skanska Oy
Valvoja: Professori Jari Puttonen, Talonrakennustekniikka

Jani Ruotsalainen

Kauppakeskushankkeisiin soveltuvan yhteistoiminnallisen toteutusmuodon kehittäminen

Diplomityö kohdistui yhteistoiminnallisen toteutusmuodon soveltamiseen kompleksisissa kauppakeskushankkeissa. Siinä selvitettiin kauppakeskusrakentamisen keskeisiä ongelmia eri hankeosapuolten näkökulmista. Tutkimuksen tuloksena nostettiin esille projektiallianssiin pohjautuvan yhteistoiminnallisen toteutusmuodon käyttöä puoltavia ja jatkokehityksessä huomioitavia seikkoja.

Ohjaaja: Diplomi-insinööri Jussi Snällström, Procofin Oy
Valvoja: Apulaisprofessori Antti Peltokorpi, Rakentamisen tuotantotalous

Gleb Bytskov

Numerical simulation of fire performance and test conditions for façade insulation materials

The goal of this thesis was to investigate the sensitivity of the building façade fire test standard ISO 13785-2 on the details of the test setup. The practical tasks were to prepare a validated model for the ISO 13785-2, to characterize insulation materials for simulation purposes, and to demonstrate the use of CFD in façade fire test simulation.

Instructor and Supervisor: Associate prof. Simo Hostikka/Fire Safety Engineering/Paloturvallisuustekniikka,

Sara von Herzen

Rakennuksen ylläpidosta ja käytöstä aiheutuvat kosteusvauriot ja niiden ehkäisy

Työssä tutkittiin rakennuksen ylläpidon ja käytön aiheuttamia kosteusvaurioita ja niiden yleisyyttä sekä kehitettiin niiden ehkäisyä varten kosteustekninen perehdytysprosessi käyttäjille, auditointiprosessi kiinteistönhuollolle ja perehdytysprosessi ylläpidolle. Tutkimus toteutettiin kirjallisuustutkimuksen, haastattelujen ja case-esimerkkien avulla.

Ohjaaja: Diplomi-insinööri Mikko Tarri, A-Insinöörit Suunnittelu Oy
Valvoja: Adjunct professor Jarek Kurnitski, Lähes nollaenergiarakennukset

Erkki Karjalainen

Päivittäistavarakaupan kylmäjärjestelmän mallinnus liikerakennusten energialaskennassa

Työssä mallinnettiin supermarket -tyyppinen päivittäistavarakauppa keskittyen kaupan kylmäjärjestelmään. Mallinnus tehtiin IDA ICE -ohjelmistolla. Työssä arvioidaan nykyisen E-lukulaskennan toimivuutta päivittäistavarakaupoissa, sekä nykyisen rakennusmääräyskokoelman osan D2 mitoitusulkoilmavirran suuruutta myymälöissä. Lisäksi tarkasteltiin päivittäistavarakaupalle soveltuvia energiatehostustoimenpiteitä, kuten valaistuksen tehostamista, ilmavirtojen alentamista, kylmäkalusteiden ovittamista, sekä energiapaalujen käyttämistä kylmäjärjestelmän lauhdutuksessa.

Ohjaaja: Tekniikan lisensiaatti Mika Vuolle, Equa Simulation Finland Oy
Valvoja: Adjunct professor Jarek Kurnitski, Lähes nollaenergiarakennukset

Tervetuloa kuuntelemaan esityksiä!

Syksyn 2015 Graduate’s Corner -tilaisuudet ovat maanantaisin 7.9., 5.10., 9.11., 30.11.